Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden.
Wat moet ik doen als ik mijn Thuiszorg op de afgesproken dag niet kan ontvangen?

Het kan voorkomen dat u verhinderd bent om de Thuiszorg te ontvangen, bijvoorbeeld door ziekte of een bezoek aan een arts. U dient BG Zorg Service dit uiterlijk 24 uur voor het afgesproken tijdstip door te geven. Indien u dit NIET doet, zijn wij genoodzaakt extra kosten in rekening te brengen. Ook wanneer u op vakantie gaat is het belangrijk dat u dit minimaal twee weken van te voren doorgeeft aan uw zorgcoördinator.

Ik zou graag meer uren Thuiszorg willen. Hoe kan ik dit regelen?

Indien u meent dat u meer uren Thuiszorg nodig hebt, meldt u dit dan bij uw zorgcoördinator.

Hoeveel betaal ik voor Thuiszorg?

Voor de Thuiszorg die u ontvangt op basis van een indicatie vanuit de Wlz bent u een eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte van dit bedrag wordt door het CAK vastgesteld op basis van uw inkomen, gezinssamenstelling en het aantal uren verleende zorg. Het CAK stuurt u elke vier weken een nota voor de eigen bijdrage. Meer informatie over het CAK is te vinden op de website van het CAK (hier kunt u ook uw eigen bijdrage uitrekenen).

U kunt ook gratis bellen met het CAK via telefoonnummer 0800 1925.

Krijg ik een vaste Thuiszorg medewerker toegewezen?

Bij BG Zorg Service krijgt u in principe altijd dezelfde medewerker bij u thuis. Het aantal medewerkers waar u mee te maken krijgt zal zo beperkt mogelijk zijn. Uitzonderingen uiteraard bij ziekte uitval en/of vakantieperioden.

Welke werkzaamheden mag de Thuiszorg uitvoeren?

BG Zorg Service biedt u als specialist Thuiszorg een breed pakket maatwerk zorgondersteuning vallende onder de ZvW (= Zorgverzekeringswet) en Wlz (=Wet langdurige zorg). De werkzaamheden die de medewerkers van BG Zorg Service voor u verrichten worden vooraf samen met u bepaald en beschreven. In alle gevallen geldt dat de werkzaamheden zich richten op Thuiszorg. Dit houdt in dat de medewerkers van BG Zorg Service dagelijkse huishoudelijke activiteiten, zoals o.a. het schoonmaken en opruimen van uw woning niet mogen doen.

Voor hulp op het gebied van uw huishoudelijke werkzaamheden kunt u contact opnemen met uw zorgcoördinator of uw gemeente. Deze helpt u bij het vinden van een geschikte aanbieder.

Heb ik inspraak in de dag en het tijdstip dat ik de Thuiszorg ontvang?

BG Zorg Service wil zoveel mogelijk tegemoet komen aan uw wensen over het tijdstip van de dienstverlening. De planning wordt hier zo goed mogelijk op afgestemd. Het kan echter voor komen dat de dienstverlening op een afwijkend tijdstip plaatsvindt, bijvoorbeeld in het geval bij ziekte van de vaste medewerker of vanwege een feestdag.

Als dit voorkomt wordt u hierover uiteraard ook geïnformeerd.

Zorgverzekeringswet (Zvw)

Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht een basis zorgverzekering af te sluiten om de kosten voor medisch noodzakelijke zorg te dekken. Voor zorg die niet is gedekt in de basisverzekering kan een aanvullende verzekering afgesloten worden.

De inhoud van het basispakket is door de overheid wettelijk vastgesteld en voor iedereen hetzelfde. Het bevat alle noodzakelijke zorg zoals ziekenhuiszorg, medicijnen, hulpmiddelen en huisartsenzorg. In het polis overzicht van uw zorgverzekeraar vindt u een compleet overzicht van de vergoedingen in het basispakket en de voorwaarden die daarbij kunnen gelden. De hoogte van de premie verschilt per zorgverzekeraar.

Wat kost thuiszorg?

Verpleging en verzorging worden vanaf 1 januari 2015 betaald uit de zorgverzekering. U bent geen eigen bijdrage verschuldigd en er geldt geen eigen risico voor.

Klachtenregeling voor cliënten

Wij willen graag dat alle cliënten tevreden zijn over de zorg- en dienstverlening. Al onze medewerkers doen dan ook hun uiterste best om met de grootste zorgvuldigheid te werken. Zij houden ook rekening met uw wensen en eisen omtrent de zorg. Het kan zijn dat u, ondanks alle goede zorgen, niet helemaal tevreden bent. Bijvoorbeeld over de manier waarop u zorg ontvangt van onze medewerker(s) of dat de gemaakte afspraken niet zijn nagekomen. In dit geval kunt u een melding of klacht of onvrede indienen.

Hierdoor zijn we in staat om onze zorgverlening naar u toe te verbeteren.